Citytunneln
Citytunneln, infrastrukturprojekt i Malmö, Skåne. Citytunneln ska börja byggas år2004 och beräknas vara klar år2009. Citytunneln har fått sitt namn av att den delvis blir en tunnel under Malmö.http://www.citytunneln.com/upload/Bildbank/Kartor/20030115_Karta_over_strackningen.gif
Citytunneln ska:
- knyta ihop järnvägen norr om Malmö med de mot Köpenhamn, Trelleborg och Ystad,
- göra järnvägen bekvämligt tillgänglig för hela Malmö,
- göra Malmö tillgängligare i Öresundsregionen,
- ge gångavstånd för 35000 boende och Skånes största arbetsplats, MAS, till triangeln, centrum i Öresundsregionens järnvägsnät, och
- ge en tidsvinst på 5 minuter vid resa mellan Lund och Kastrup och 20 minuter mellan Lund och Trelleborg.
Citytunneln kommer bestå av:
- 17 km elektrifierad järnväg genom Malmö,
- 6 km långa dubbla tunnlar under Malmö från Malmö C söderut,
- 11 km dubbelspår i Malmö från Öresundsbron österut,
- 6 km enkelspårig järnväg mot Trelleborg och Ystad,
- en utbyggnad av Malmö C under jord med två perronger och fyra spår vilket gör att centralen inte längre kommer vara en säckstation,
- stationen Triangeln kommer byggas som en bergrumsstation med en perrong och två spår med järnväg norrut mot Malmö C och söderut mot Hyllie och
- stationen Hyllie kommer byggas ovan mark med fyra spår och två perronger med järnväg norrut mot Triangeln och söderut mot Öresundsbron.
Citytunneln kommer trafikeras av Pågatåg, Öresundståg och fjärrtåg, dock kommer endast Pågatåg och Öresundståg att stanna vid Triangeln och Hyllie.
Citytunneln har som ändamål att:
Se även http://www.citytunneln.com/, tunnelbana och öresundsintegrationen.
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
RöksignalVexillum
Dannebrogen
Amiralitet
Andrej Tarkovskij
Volga
Irkutsk
Slaget samman Narva
Envälde