Bromsservo
Bromsservo, stödsystem i fordon för att bistå föraren med mer kraft vid inbromsning. Bromsservo finns endast på hydrauliska bromssystem.Bromsservon är placerad mellan bromspedalen och huvudbromscylindern. Bromsservon består av två tryckkammare med ett membran som skiljevägg och en kolv på vardera sidan om membranet. Dessa kolvar förbinder bromspedalen med huvudbromscylindern oavsett om bromsservon fungerar eller inte. Den kammare som sitter närmast huvudbromscylindern sitter kopplad till insugningsröret med en slang, således har denna kammare alltid undertryck när motorn är i gång. Den kammare som sitter närmast bromspedalen är försedd med en ventil som släpper in luft utifrån när bromspedalen trampas ned och en annan ventil som ser till att trycket är detsamma i båda kamrarna när bromspedalen släppts upp. Servoeffekten uppkommer genom att membranet sugs mot huvudbromscylindern med hjälp av skillnaden i tryck mellan de två kamrarna.
Om ett fel uppstår på bromsservon brukar det innebära att dels blir fordonet trögbromsat och dels brukar motorn få en ojämn gång beroende på att den erhåller tjuvluft.
Enklaste sättet att kontrollera att bromsservon fungerar är att pumpa på bromspedalen när motorn inte är igång tills pedalen känns stum. Sedan håller man ett konstant tryck på bromspedalen samtidigt som motorn startas. Bromspedalen skall då sjunka ned en bit om bromsservon fungerar korrekt.
Artikeln skriven 2009-01-16 av Learning4sharing
Kategorier för Bromsservo
(3)Intresserad av fler artiklar?
LumparlandVildmark
Akt
Gallipoli
Wayport
Björklinge
Moder Svea
Kakizome
Kårsta