Start Logga In Skriv Artikel Om Oss
Vad söker du?
Allt om 'Bränslecellsbussar'

Bränslecellsbussar

Innehåll- 1. Teknik - 2. Praktik - 3. Bilder

Stockholms bränslecellsbussar

I Stockholm satsar man just nu (nov 2003) cirka 60 miljoner kronor. För de pengarna får Stockholm tre vätgasbussar á 11 milj kr styck och en tankstation för vätgas (med egen elektrolys). Busslink kör bussarna, och står också för en speciell förarutbildning.I Sverige finns än så länge bara bränslecellsbussar i Stockholm. Bussen ingår i ett EU-projeketet CUTE som står för ”Clean Urban Transport for Europe”. Projektet syftar till att testa ett nytt, helt avgasfritt alternativ för kollektiva transporter i storstäderna – bränslecellsdrivna bussar.

1. Teknik

En bränslecell fungerar som ett batteri som inte behöver laddas– eftersom bränslecellen kontinuerligt tankas med vätgas. Bränslecellen består av tre komponenter som satts samman till ett mycket tunt paket: "Två elektroder med katalysatorskikt och ett ledande membran emellan dem".När vätgas och luftens syre leds genom bränslecellen omvandlas dessa bägge ämnen i en elektrokemisk process till elektricitet, värme och vattenånga. Processen pågår så länge som det finns bränsle – det vill säga vätgas.I en bränslecell behövs inga rörliga delar. Däremot kräver den kringutrustning, b l a en kompressor. Tekniken är relativt enkel och lätt att bygga ut till önskad effekt.En enda bränslecell av denna typ ger bara c:a 1 watt. För att generera tillräcklig effekt för att driva en buss behövs därför ett antal sammankopplade bränsleceller i vad som kallas en ”bränslecellsstack”. En Buss har två stycken bränslecellsstackar som väger ca 330 kg styck.

2. Praktik

Måndag till lördag kl 11 till kl 19 rullar bränslecellsbussarna på linje 66 på Södermalm i Stockholm. Sträckan, Reimersholme till Sofia. Sedan augusti 2004 ingår bussarna i den ordinarie kollektivtrafiken. Två av bussarna på linje 66 är bränslecellsbussar, övriga tre drivs med etanol.

I november år2005 avslutas projektet och bussarna tas ur trafik, för att skrotas (trots gott skick) eller möjligen säljas. Orsaken är att huvudfinansiären SL ryggar för kostnaden för att förlänga, och antyder att tillverkaren DaimlerChryslers servicevillkor är orimliga. Det flesta städerna i projektet väljer att förlänga.

3. Bilder

Redigera?

Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing

Inga kategorier för denna artikel än...

Vi behhöver hjälp att kategorisera våra artiklar. Kan du skriva ett nyckelord för denna artikel? Du kan skriva upp till 3 olika nyckelord för denna artikel, vi uppskattar din hjälp!

Skriv nyckelord som du tycker beskriver denna artikel på ett bra sätt. Du kan ange 3 olika nyckelord för denna artikel, max 20 tecken per nyckelord.

  1. Lägg till fler
    Skriv in svaret på frågan: 9+5

Intresserad av fler artiklar?

Telegrafering utan tråd
Hundens läte
Könshår
Tarmsköljning
Dräneringsområde
NiP
Erik Pauser
Film/Lucky People Center International
Carl Reiner

Senaste sökningarna

hong har fått 1421 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:35:40.

copperfield har fått 1295 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:30:48.

städer har fått 1432 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:27:38.

skönsberg har fått 1369 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:25:46.

tider har fått 1524 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:25:23.

snus har fått 1956 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:24:27.

syratest har fått 1417 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:24:16.

hyss har fått 1524 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:23:47.

irrglasögon har fått 1514 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:23:37.

stadsprivilegier har fått 1371 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:23:13.

njals saga har fått 1515 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:21:39.

biologisk mångfald har fått 1375 sökningar. Den senaste gjordes 2025-07-11 20:21:30.

Designed by: template world
Learning4sharing.nu
All Rights Reserved. 0.16 SEK

Logga in

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar!

Ingent Konto?

Skaffa konto för att redigera och skapa nya ariklar Nytt Konto.

Ny Användare

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar! Skapa konto nedan.


Ett verifieringsmail kommer att skickas till din E-post som du måste öppna och verifiera din E-post med

Lägg till artikel

Du är inte inloggad.

Logga In eller Skapa konto.