Bränslecellsbussar
Innehåll- 1. Teknik - 2. Praktik - 3. BilderStockholms bränslecellsbussar
I Stockholm satsar man just nu (nov 2003) cirka 60 miljoner kronor. För de pengarna får Stockholm tre vätgasbussar á 11 milj kr styck och en tankstation för vätgas (med egen elektrolys). Busslink kör bussarna, och står också för en speciell förarutbildning.I Sverige finns än så länge bara bränslecellsbussar i Stockholm. Bussen ingår i ett EU-projeketet CUTE som står för ”Clean Urban Transport for Europe”. Projektet syftar till att testa ett nytt, helt avgasfritt alternativ för kollektiva transporter i storstäderna – bränslecellsdrivna bussar.
1. Teknik
En bränslecell fungerar som ett batteri som inte behöver laddas– eftersom bränslecellen kontinuerligt tankas med vätgas. Bränslecellen består av tre komponenter som satts samman till ett mycket tunt paket: "Två elektroder med katalysatorskikt och ett ledande membran emellan dem".När vätgas och luftens syre leds genom bränslecellen omvandlas dessa bägge ämnen i en elektrokemisk process till elektricitet, värme och vattenånga. Processen pågår så länge som det finns bränsle – det vill säga vätgas.I en bränslecell behövs inga rörliga delar. Däremot kräver den kringutrustning, b l a en kompressor. Tekniken är relativt enkel och lätt att bygga ut till önskad effekt.En enda bränslecell av denna typ ger bara c:a 1 watt. För att generera tillräcklig effekt för att driva en buss behövs därför ett antal sammankopplade bränsleceller i vad som kallas en ”bränslecellsstack”. En Buss har två stycken bränslecellsstackar som väger ca 330 kg styck.2. Praktik
Måndag till lördag kl 11 till kl 19 rullar bränslecellsbussarna på linje 66 på Södermalm i Stockholm. Sträckan, Reimersholme till Sofia. Sedan augusti 2004 ingår bussarna i den ordinarie kollektivtrafiken. Två av bussarna på linje 66 är bränslecellsbussar, övriga tre drivs med etanol.I november år2005 avslutas projektet och bussarna tas ur trafik, för att skrotas (trots gott skick) eller möjligen säljas. Orsaken är att huvudfinansiären SL ryggar för kostnaden för att förlänga, och antyder att tillverkaren DaimlerChryslers servicevillkor är orimliga. Det flesta städerna i projektet väljer att förlänga.
3. Bilder
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
Telegrafering utan trådHundens läte
Könshår
Tarmsköljning
Dräneringsområde
NiP
Erik Pauser
Film/Lucky People Center International
Carl Reiner