Andrej Tarkovskij
Andrej Tarkovskij, filmregissör (sök IMDb, Projekt Runeberg) , född 4 april 1932 i Zavrazhe, Ivanovskaja oblast i nuvarande Ryssland, dog 29 december 1986 i Paris.Son till poeten och översättaren Arsenij Tarkovskij och skådespelerskan Maria Ivanovna.Tarkovskij flyttade som ung till Moskva.År1951 började han studera vid Moskvas institut för orientaliska språk, men blev sjuk och måste avbryta studierna.Han började i stället studera arabiska och arbetade vidare som geolog.År1954 blev han antagen till filmskolan VGIK och fick studera under Michail Romm.
Vid skolan spelade han in två kortfilmer:
- There Will Be No Leave Today, 1959
- Katok i Skripka (The Steamroller and the Violin), 1960
Då han tog examen år1960 bröjade han arbeta för Mosfilm.
- Ivans barndom, 1962 (långfilmsdebut, vann pris vid filmfestivalen i Venedig)
- Andrei Rublev, 1969 (fick inte visas i Sovjet förän år1971) (Den yttersta domen - livsdramat Andrej Rubljov)
- Solaris, 1972
- Spegeln, 1974
- Stalker, 1979
- Nostalghia, 1983
- Offret, 1986 (vann 4 pris i Cannes)
Tarkovskij dog i cancer i Paris, där han också är begravd.Michal Leszczylowskij har gjort en dokumentär om Tarkovsij som heter film/Regi Andrej Tarkovskij. Även filmkonstnären Aleksandr Sokurov har gjort en dokumentär om kollegan Tarkovskij, Moskvaelegi, som spelades in strax före hans död.
Under sin sista levnadstid arbetade Tarkovskij på ett nytt projekt: en filmatisering av Shakespeares pjäs Hamlet. Detta är konsekvent mot bakgrund av hans tidigare filmer, som allihopa - särskilt Nostalgia och Offret - har starka hamletmotiv. Det är därför ingen tillfällighet att Tarkovskij på 70-talet regisserade Hamlet på teater.
Offermotivet - den enskilda människan som offrar sig för att göra världen bättre - går som en röd tråd från Ivans barndom ända till Offret. I Ivans barndom offrar Ivan, den lille pojken, sitt liv för att bringa nederlag åt Nazi-Tyskland. I Offret offrar den intellektuelle Alexander sitt hem och sitt liv för att rädda världen undan kärnvapenkatastrof.
Vissa försöker göra Tarkovskij till något slags dissident, som motsatte sig det sovjetiska samhällssystemet. Det stämmer inte. Han var varken skald eller dissident - han var helt enkelt sovjetisk filmkonstnär.
Samtida regissörer som bekänner sig till Tarkovskijs sätt att skapa:
- Aleksandr Sokurov (Ryssland)
- Lars von Trier (Danmark)
- Sebastian Ljunggren Wiberg (Sverige, ung filmskapare)
Artikeln skriven 2009-01-17 av Learning4sharing
Inga kategorier för denna artikel än...Intresserad av fler artiklar?
IrkutskSlaget samman Narva
Envälde
Komet
Loggande filsystem
Jungfru Maria
Mast
Satir
Kaliber