Anakronism
En anakronism är ett tidsfel, exempelvis i en berättelse.Det kan vara att saker inte händer i förväntad kronologisk ordning, att en resa som borde tagit månader påstods ta en timma, eller liknande.
En anakronism kan också vara då man rycker saker eller företeelser ur sina naturliga sammanhang och felplacerar dem i tid, t.ex. armbandsur på romartiden. Beroende på vad man vill uppnå med en berättelse kan detta vara bra eller dåligt - komedin Familjen Flinta bygger helt och hållet på anakronismer, och i Asterix förekommer väldigt många (fast det är ibland svårt att veta vilka, bikinis t.ex. förekom faktiskt under antiken). (Det finns även en fullkomligt felaktig men rolig detalj i en av filmadaptionerna av Shakespeares "Much Ado About Nothing", där Benedick trasslar med en fällstol medan han tjuvlyssnar på damerna i trädgården.) Vill man däremot att ens miljö ska kännas realistisk, så är anakronismer något man ska undvika som pesten, för även den minsta avvikelse kan förstöra illusionen man så mödosamt byggt upp.
Anakronismer kan bara förekomma i faktiska historiska sammanhang, i fantasivärldar kan något som vore helt fel annars vara helt naturligt. Att en bil råkat hamna med i en scen i Sagan om ringen är mer att räkna som en filmisk miss, en blooper.
Exempel:
- Dricka caffe latte på bit - ingen har druckit på bit efter 1980, ingen drack latte före 1990
Föreningen Society for Creative Anachronism klär ut sig i medeltidskläder och ägnar sig åt historiska rollspel.
Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing
Kategorier för Anakronism
Anakronism(1)Intresserad av fler artiklar?
KulsprutaElstängsel
Taggtrådsmusik
Anders Zorn
Prinsessan Margaretha
Prinsessan Birgitta
Prinsessan Desirée
Kastrup
SA