Start Logga In Skriv Artikel Om Oss
Vad söker du?
Allt om 'Alfa Romeo'

Alfa Romeo

Innehåll- 1. Myten föds - 2. I teknikens frontlinje redan från början - 3. Tiden efter 1:a världskriget, omdaningen, krisen - 4. Namnet Alfa etablerar sig i världen, - 5. Krisåren - Alfa Romeo övertas av I.R.I. - 6. Alfa moderniseras - 7. Efterkrigstiden - 8. 50-talet - 9. Giulietta föds - 10. En ny fabrik i Arese 1960 - 11. Pomigliano-fabriken - 12. Från energikrisen till dagsläget - 13. Alfa Romeo blev en del av FIAT-koncernen

Alfa Romeos historia

1. Myten föds

Alfa Romeo bildades i Milano den 24 juni 1910, under namnet A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Liksom andra företag som föddes under hästarnas sista årtionden fick Alfa Romeo uppleva såväl med- som motgångar under sina första år - världsomspännande kriser som första världskriget och varierande konjukturer inom landet. Inte heller Alfa Romeo kunde undgå de födslovåndor som drabbade de flesta biltillverkare i början av sin utveckling.

2. I teknikens frontlinje redan från början

Alfa Romeo var den första biltillverkaren som inrättade ett konstruktionskontor. Det tillkom på initiativ av Ugo Stella, Alfas första styrelseordförande. Som chef tillsattes Giuseppe Merosi och hans insats var avgörande för de framgångar som skördades av de första bilarna som rullade ut från fabriken i Portello.

Den allra första bilen var Torpedo 24 HP, och den anmäldes omgående till Targa Florio, en av världens mest ansedda biltävlingar. Den mest prestigefyllda bilen som kom ut från Portello under åren mellan 1910 och krigsutbrottet var dock tveklöst modellen 40-60 HP med en fantastisk motor på över 6 liter som 1913 med bred marginal körde ifrån det övriga fältet i motlutstävlingarna "Parma - Poggio di Berceto". Detta var den första i en lång rad tävlingstriumfer för Alfa. I december 1915 övertog ingenjör Nicola Romeo bolaget och lånade därmed sitt namn till den existerande firman Alfa. Resultatet blev ett dubbelnamn - Alfa Romeo - som skulle komma att motstå alla påfrestningar och bli berömt över hela världen.

3. Tiden efter 1:a världskriget, omdaningen, krisen

Slutet på första världskriget innebar samma problem för Alfa som för andra Italienska och europeiska företag som plötsligt såg sig tvungna att ställa om till civil produktion. Alfa med sina anställda gjorde under denna tid en formidabel insats för att åter komma igång med sin specialitet - att tillverka bilar. Företaget återupptog även tävlingsverksamheten och resultaten lät inte vänta på sig; 1920 vann Campari totalt på Mugello-banan med sin Alfa Romeo Grand Prix. Ytterligare en triumf kom 1923 då Ugo Sivocci vann Targa Florio med en RL. Detta var samtidigt första gången som den mytiska QUADROFOGLIO - fyrklövern - visades.

4. Namnet Alfa etablerar sig i världen,

Vittorio Jano kommer in i bilden. I september 1923 dök en ny konstruktör upp i Portello - Vittorio Jano vars namn skulle komma att kopplas till Alfas definitiva erkännanden som ett internationellt bilmärke. Den 32-årige ingenjören Jano kom från FIAT där han gjorde karriär den långa vägen och fått rika erfarenheter under sina tio år inom bilindustrin.

Jano kom omgående att indentifiera sig med Alfa Romeo och han konstruerade den första 8-cylindriga motorn med kompressorladdning, nämligen modell P2 som vann allt som kunde vinnas - bland annat Europa Grand Prix 1924 i Lyon med Campari som förare. Samma år belade Alfa Romeo de fyra första platserna i Italiens Grand Prix i Monza. Förare var Ascari, Wagner, Campari och Presenti.

Modell P2 innebar ett stort steg för Alfa Romeos teknik - företaget lade sig på en "ny kvalitetsnivå" och tog definitivt plats bland de stora i branschen. Alfa innebar hög kvalitet och ett högt pris - för att kunna upprätthålla en produktion av detta slag var det nödvändigt att skaffa effektiva kanaler mot utlandet. De första stegen på den vägen var att öppna försäljningskontor för Alfa Romeo i Storbritannien, Tyskland och Spanien.

1925, på Monzabanan och med Brilli Peri bakom ratten, tog Alfa Romeo hem det första världsmästerskapet för bilar. Faktum är att det under denna period inte fanns någon bil i världen som kunde bjuda P2 motstånd. Konstruerad av män som besatt den tidens främsta kunskaper inom bilteknik och tillverkad med yttersta precision var P2 en fantastisk skapelse för sin tid.

5. Krisåren - Alfa Romeo övertas av I.R.I.

Under perioden 1926 till 1934 fick världen uppleva en oerhörd ekonomisk kris, kanske den allvarligaste under industrialismens historia. Denna kris, som genom press och litteratur har gjort ett outplånligt intryck även på dagens människor, hade sitt ursprung i USA, som år1929 fick uppleva sitt svartaste år för börsen och ekonomin i övrigt. Även Italien fick sin beskärda del av krisen.

Trots detta kunde Donati 1928 notera ett världsrekord i höjdflygning med en Jupiter Alfa Romeo, Campari och Ramponi vann "Mille Miglia", Enzo Ferrari, som då körde för Alfa Romeo, tog hem segern i Modena och Ivanowsky och Marinoni segrade i Belgiens Grand Prix i Spa. Det var emellertid under denna period som ingenjör Romeo lämnade scenen, och samtidigt började företaget få svåra ekonomiska problem. Ny verkställande direktör blev Ugo Gobbato, en välkänd och uppskattad personlighet i Italien och utomlands. Alfa trädde därmed in i en ny epok.

Alfa Romeo övertogs av I.R.I. - Instituto per la riconstruzione Industriale - som var ett sorts statligt holdingbolag som bildades 1933 för att hålla liv i de företag som hade drabbats av den internationella ekonomiska krisen.

6. Alfa moderniseras

Gobbato tog initiativet till en omfattande modernisering av Alfa Romeo. Dittills hade företaget i stort sett varit en stor hantverkarverkstad, men med Gobbato strukturerades Alfa om till ett modernt organiserat tillverkningsföretag.

Antalet anställda höjdes från 3.500 1933 till över 7.000 1938. Förutom personbilar stod flygplansmotorer och lastbilar på programmet och Alfa Romeo blev därmed en leverantör av krigsmaterial under andra världskriget som då härjade Europa.

Men inte heller under krigsåren minskades Alfa Romeos aktivitet på racerbanorna. Det var under denna period som gamle Ford "lyfte på hatten var gång en Alfa passerade", ett bevingat ord som lär ha fällts av Henry Ford, en stor beundrare av Alfa Romeo. Att lista segrar skulle bli alltför långrandigt, men några av myterna är värda att nämnas. 1935 vann Tazio Nuvolari på Nürnburgring, framför näsan på de tyska jättarna Mercedes och Auto Union. 1936 slog Nuvolari till igen genom att vinna den prestigefyllda Vanderbiltcupen i USA.

Vi har därmed kommit fram till 30-talets slut, vilket samtidigt innebar slutet på epoken Jano hos Alfa. Hans efterträdare blev Gioacchino Colombo.

7. Efterkrigstiden

Alfa Romeo mötte våren 1935 som ett av kriget förött företag, vars anläggningar låg i ruiner. En långsam rekonstruktion inleddes. De första serieproducerade fordonen från Portello efter kriget var 2500 Freccia d´oro och 2500 SS Cabriolet- Det var frågan om lyxfordon, bilar vilka fann köpare bland tidens jet-set som Totó, Kung Faruk av Egypten, Rita Hayworth och Tyrone Power.

Den 21 juli 1946 ställde Alfa Romeo upp i Nationernas Grand Prix i Geneve och belade totalt de tre första platserna med Farina, Frossi och Wimille.

8. 50-talet

Alfa låg lågt i tävlingssammanhang under 1949, men redan 1950 kom nya förare och nya segrar; Sanesi, Faglioli, Manuel Fangio. 11 tävlingar - 11 segrar.

Farina vann 1:a Världsmästerskapet i Formel 1 med en Alfetta 158. Samma år inleddes en ny strategisk omdaning i produktionen hos Alfa. De första produktionslinjerna installerades i Portello, och man kunde börja serieproducera fordon till ett rimligare pris med bibehållen Alfa-kvalitet. Produkten var "1900", ett fordon som vann stora framgångar, såväl i tävlingar som på vägarna. "1900" var Alfas första egentliga massprodukt. 20.000 exemplar tillverkades och de visade sig ha en unik hållbarhet. "1900" blev känd som "familjebilen som vinner tävlingar". Under tiden har vi hunnit fram till 1951, det år som Manuel Fangio vann 2:a Världsmästerskapet i Formel 1.

9. Giulietta föds

Under 50-talets första år ställdes Alfa inför några viktiga vägval. Beslut måste fattas som rörde företagets fortsatta existens. Italien var på väg ut ur efterkrigstiden och bilmarknaden växte kraftigt. Det var dags att bestämma sig för inom vilket marknadssegment företaget skulle verka. Skulle man tillverka små bruksbilar för den stora massan, för dem som stod i begrepp att köpa sin första bil? E Eller skulle man gå in för bilar med en viss klass, bilar som med nödvändighet bara kunde intressera en relativt smal kundkategori?

Svaret på dessa frågor blev "Giulietta" - en kompromiss, en medelväg, men en succé. Namnet fick bilen från poeten Leonardo Sinisgalli. Sedanmodellen av "Giulietta" presenterades på bilsalongen i Turin 1955. Den allra första modellen var "Sprint" från 1954. Succén var så stor att man under många år var tvungen att sätta upp sig på väntelistor för att kunna köpa en "Giulietta".

Alfa Romeo skapade sig på detta sätt en betydande position inom segmentet för bilar med medelstor cylindervolym och höga prestanda, såväl på den italienska som den internationella marknaden. Företaget röjde en ny väg som mänga av världens billtillverkare efter hand kom att följa.

10. En ny fabrik i Arese 1960

Vid slutet av 50-talet hade framgångarna med Giulietta gjort Portellofabriken för liten. Även om fabriken låg i stadens utkanter hade den kommit att omgesav en omfattande efterkrigsbebyggelse och kunde inte byggas ut ytterligare. 1962 började verksamheten flyttas över till Arese-området och samma år presenterades "Giulia". Modellen kom att tillverkas i olika versioner under hela 14 år, en exeptionellt lång tid för samma modell. Över en miljon exemplar tillverkades.

11. Pomigliano-fabriken

1968 togs det första spadtaget för den nya fabriken i [[Pomigliano d´Arco]]. Alfa Romeo hade redan sedan tidigare en fabrik i Neapelområdet, som tillverkade motorer för flygplan och transportfordon. Företaget ägde dessutom tillräckligt med mark för att kunna bygga en stor bilfabrik. En grupp tekniker och konstruktörer under ledning av ingenjör Rodolfo Hruska tog ansvaret för såväl byggandet av den nya fabriken som tillverkningen av den nya bilmodellen. Fariken färdigställdes och kom igång med serieproduktionen på rekordtid. Den första bilen som rullade av bandet var "Alfasud", och den kunde presenteras på bilsalongen i Turin redan 1971. Bilen blev en säljsuccé och över en miljon exemplar såldes.

12. Från energikrisen till dagsläget

Vi har hunnit fram till 1973, energikrisens år. Årtalet markerar en vändpunkt, inte bara för bilindustrin utan för hela det industrialiserade samhället.

Även Alfa Romeo fick kännas vid konsekvenserna av energikrisen, men trots svårigheterna fortsatte företaget att skapa legendariska bilmodeller. Nu var det dags för Afetta, Giuliettas efterträdare.

Även på tävlingsbanorna samlade "Il Biscione" (ormen i märket) nya triumfer. 1975 och 1977 vann Alfa Romeo såväl "Campionato Mondiale Marche" - bilmärkenas världsmästerskap - som tävlingen "Sport Prototipi" - mästerskapet för prototyper.

1987 började en ny era för Alfa Romeo. Efter 53 år som ett delvis statligt företag kom Alfa att ingå i FIAT-koncernen och att, tillsammans med Lancia, bilda ett nytt företag. Bilindustrin krävde ständigt ökade investeringar i automation, forskning och utveckling av nya modeller och de såg därför en ökande koncentration inom branschen.

13. Alfa Romeo blev en del av FIAT-koncernen

Valet att sammanföra Alfa Romeo och Lancia inom ett och samma bolag var ett led i strävandena att föra den Italienska bilindustrin till en ledande position på den europeiska marknaden, inom sektorn för prestigevagnar och tävlingsbilar. En mycket viktig komponent i denna satsning var modell 164.

Alfa Romeos egen marknadsandel i Europa 1987 var 1,5% och den totala försäljningen uppgick till 200.037 bilar, sett över hela världen. Samtliga avdelningar inom fabriken hade mycket avancerad teknik till sitt förfogande. Man utnyttjade metoder som CAD (Computer Aided Design) och CAM (Computer Aided Manufacturing) från första början, dvs från projekteringen av en ny bilmodell, och genom hela processen, inklusive produktberedning och tillverkning av enskilda funktionsgrupper som motor, mekaniska grupper, transmissioner etc.

För mer info om Alfa Romeo besök CAR (Club Alfa Romeo Sverige):http://www.alfaromeo.org/

Redigera?

Artikeln skriven 2009-01-18 av Learning4sharing

Inga kategorier för denna artikel än...

Vi behhöver hjälp att kategorisera våra artiklar. Kan du skriva ett nyckelord för denna artikel? Du kan skriva upp till 3 olika nyckelord för denna artikel, vi uppskattar din hjälp!

Skriv nyckelord som du tycker beskriver denna artikel på ett bra sätt. Du kan ange 3 olika nyckelord för denna artikel, max 20 tecken per nyckelord.

  1. Lägg till fler
    Skriv in svaret på frågan: 2+8

Intresserad av fler artiklar?

TVR
SsangYong
Svartjobb
Särkland
Bonjour
Svea Orden
WIA
Amfitrite
Delfin

Senaste sökningarna

pottsork har fått 1236 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:10:59.

17 maj har fått 1208 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:10:28.

RIMM har fått 1252 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:10:00.

rene magritte har fått 2508 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:08:55.

ava har fått 1594 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:08:30.

adekvat har fått 1222 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:08:03.

kokt i bajs har fått 1077 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:07:52.

hybris har fått 1516 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:06:26.

kolkedja har fått 1089 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:03:24.

Kalaspuffseffekten har fått 1026 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 10:03:04.

monster har fått 1214 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 09:50:03.

slumptalstabell har fått 2066 sökningar. Den senaste gjordes 2022-07-01 09:48:07.

Designed by: template world
Learning4sharing.nu
All Rights Reserved. 1.85 SEK

Logga in

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar!

Ingent Konto?

Skaffa konto för att redigera och skapa nya ariklar Nytt Konto.

Ny Användare

Välkommen att redigera och skriva nya artiklar! Skapa konto nedan.


Ett verifieringsmail kommer att skickas till din E-post som du måste öppna och verifiera din E-post med

Lägg till artikel

Du är inte inloggad.

Logga In eller Skapa konto.